Εκπαιδευτικοί Όμιλοι σχολικού έτους 2022-23

Α/ ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ 1ου Γ/ΣΙΟΥ ΣΕΡΡΩΝ                                         

Τη σχολική  χρονιά  2022-2023 για πρώτη φορά στο σχολείο μας το 1ο Γ/σιο Σερρών συγκροτήθηκε και λειτούργησε Όμιλος Ρητορικής  ,με στόχο τη βελτίωση του προφορικού και γραπτού λόγου  καθώς και την ανάπτυξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών μας. Η πολύχρονη εμπειρία μας στη σχολική τάξη και η επίγνωση των πρακτικών δυσκολιών στον εμπλουτισμό της διδακτικής πράξης  μας  οδηγεί, συνεχώς, στην αναζήτηση και υιοθέτηση εναλλακτικών συμπληρωματικών μεθόδων διδασκαλίας, οι οποίες προσφέρουν τη δυνατότητα υλοποίησης προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων εκτός του σχολικού ωραρίου  του σχολείου. Αφόρμηση  για τη σύσταση του Ομίλου στάθηκε αρχικά η απογοητευτική και συνεχώς αυξανόμενη υποβάθμιση της γλωσσικής επίδοσης των μαθητών και η στερεοτυπική και αναποτελεσματική συχνά διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος. Οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν βιώνουν τον επικοινωνιακό χαρακτήρα του μαθήματος και δεν ασκούν επαρκώς τον προφορικό και πειστικό λόγο.

Στον ΄Ομιλο συμμετείχαν μαθητές και μαθήτριες  και από τις τρεις τάξεις του Γ/σιου. Υπεύθυνες καθηγήτριες /συντονίστριες του ομίλου οι εκπαιδευτικοί  κα Πατσιάκα Μαρία ΠΕ02 και  η κα Τερζή Ειρήνη ΠΕΟ2

Στο πλαίσιο του Ομίλου, οι μαθητές και οι μαθήτριες, που αποτελούν τα μέλη του, είχαν την ευκαιρία να εκφραστούν, να αντιπαρατεθούν, να σκεφτούν κριτικά, να αναζητήσουν τρόπους ευρηματικού και πειστικού λόγου, να ανασκευάσουν τα επιχειρήματα του άλλου, να αποδεχτούν τη διαφορετική οπτική και, τέλος, να νιώσουν ελεύθεροι και δημιουργικοί, κατακτώντας την αυτοπεποίθηση του σκεπτόμενου και ομιλούντος πολίτη. Στην ουσία τους δόθηκε η δυνατότητα  να   προετοιμάζονται ως ενεργοί και υπεύθυνοι αυριανοί πολίτες  να  μπορούν να διαλεχθούν με τα σύγχρονα προβλήματα της κοινωνίας Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, σταδιακά, το κλίμα του σχολείου να βελτιώνεται, να οικοδομούνται υγιείς σχέσεις συνομηλίκων και ο “Όμιλος Ρητορικής” να γίνεται η ενεργή κοιτίδα του σχολείου.

Το πρόγραμμα εντάχθηκε στις σχολικές δραστηριότητες και προσφέρθηκε στους μαθητές με τον διευκρινιστικό υπότιτλο: «Αναπτύσσω τις επικοινωνιακές δεξιότητες μου-Βελτιώνω τον προφορικό μου λόγο-Μιλώ-Επιχειρηματολογώ ».

                                        Στάδια υλοποίησης του προγράμματος 

Συγκρότηση Ομίλου Ρητορικής. Αρχικά, συγκροτήθηκε η ομάδα του Ομίλου με την ελεύθερη συμμετοχή των μαθητών, που έδειξαν ενδιαφέρον να συμμετέχουν σε αυτόν.

Ορίστηκε ο τόπος και ο χρόνος συνάντησης των μαθητών-μελών του Ομίλου σε τακτική βάση μετά το πέρας του διδακτικού χώρου στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της σχολικής βιβλιοθήκης.

Στην πρώτη συνάντηση συνδιαμορφώθηκε το πλαίσιο εργασίας της ομάδας  και του  τρόπου λειτουργίας του Ομίλου .

 Βασικοί άξονες :   εκφραστική  ανάγνωση

                                  Αυθόρμητος λόγος

                                  Προτρεπτικός  λόγος

                                   Επιχειρηματολογία

 Κατά τη διάρκεια της χρονιάς οι μαθητές προετοιμάστηκαν επίσης   για  να συμμετάσχουν στους  2ους Ενδοσχολικούς Αγώνες Ορθογραφίας, που θεσπίστηκαν με πρωτοβουλία της Διευθύντριας κ.Ζέττα Βασιλικής, ΠΕ02

καθώς και στους 6ους Αγώνες Νέας Ελληνικής Γλώσσας,  που θεσμοθετήθηκαν στην Κεντρική Μακεδονία από τον Σύλλογο Αποφοίτων της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ «Φιλόλογος» σε συνεργασία με τους συμβούλους εκπαίδευσης φιλολόγων ,στους οποίους διακριθήκαμε παίρνοντας την 1η θέση ανάμεσα σε 61 σχολεία ,γεγονός  για το οποίο αισθανθήκαμε ιδιαίτερη χαρά και περηφάνεια  οι  ίδιοι αλλά και όλη η σχολική κοινότητα.

                                                 Μεθοδολογία υλοποίησης

Καταιγισμός ιδεών: Δίνεται ένα ζήτημα/θέμα κοινωνικού προβληματισμού στους μαθητές και συνθέτουν οι ίδιοι τα επιχειρήματά τους μέσα από αρχικό καταιγισμό ιδεών  κατά μόνας ή ανά ζεύγη.

 Προετοιμασία-συγκρότηση επιχειρημάτων σχετικά με ζητούμενα θέματα.

 Συζήτηση και εργασία ανά ζεύγη: Οι μαθητές συν-διαλέγονται, συνομιλούν αντιπαραθέτοντας τα επιχειρήματά τους σχετικά με ένα κοινωνικό ζήτημα που τους έχει δοθεί.

Προς αυτήν την κατεύθυνση έγινε  και δραματοποίηση αγώνων λόγου με την ανάθεση ρόλων αντιδίκων σε ομάδες μαθητών, ώστε να ‘ζωντανέψει’ το μάθημα και οι μαθητές να κατακτήσουν βιωματικά και κριτικά τη νέα γνώση και να τη διαχειριστούν ευρηματικά.

                                                 Εκφραστικές μέθοδοι

Βιωματικές ασκήσεις και παιχνίδια : Οι μαθητές και οι μαθήτριες αναλαμβάνουν τον ρόλο του αφηγητή , του ομιλητή σε πραγματικές συνθήκες ρητορικών Αγώνων.

                                            Ενδεικτικά θέματα στον Όμιλο Ρητορικής στο σχολείο

  • Η αναγκαιότητα της κριτικής ικανότητας του εφήβου και οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να καλλιεργηθεί στη σύγχρονη κοινωνία της πληροφορίας.
  • Μαθαίνουμε καλύτερα από τους υπολογιστές παρά από τους δασκάλους.
  • Στις σημερινές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας, είναι προτιμότερο οι νέοι να αναζητούν την τύχη τους στο εξωτερικό.
  • Κάθε μορφή βίας πρέπει να καταδικάζεται.
  • Οφέλη του αθλητισμού σε ατομικά και ομαδικά αθλήματα
  • Ορισμένα επαγγέλματα δεν είναι κατάλληλα για τις γυναίκες.
  • Ο ελεύθερος χρόνος είναι το πιο σημαντικό στοιχείο στη ζωή ενός νέου.
  • Στη δημοκρατία οι πολίτες πρέπει να εφαρμόζουν τους νόμους ακόμη και όταν διαφωνούν.

                                         Αποτελέσματα του προγράμματος:

  • Οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν στην παιδαγωγική ομάδα του προγράμματος ανέπτυξαν τον προφορικό λόγο τους  και τον γραπτό τους λόγο.
  • και απέκτησαν μεγαλύτερη άνεση και αυτοπεποίθηση στον προφορικό λόγο
  • Έμαθαν να δίνουν προσοχή και επιμέλεια στην έκφρασή τους .
  • Να διατυπώνουν με σαφήνεια και πειστικότητα τις απόψεις τους.
  • Να ασκούνται στην ενεργητική ακρόαση, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση του ουσιαστικού διαλέγεσθαι.
  • Να επιχειρηματολογούν με λογικά τεκμήρια και να στηρίζουν τις θέσεις τους σχετικά με ένα κοινωνικό ζήτημα.
  • Να αποδέχονται και υιοθετούν τον διάλογο ως κύριο μέσο επίλυσης των προβλημάτων
  • Να σέβονται και να αποδέχονται την αντίθετη άποψη.
  • Να θέτουν τις βάσεις, ώστε να εξελιχτούν σε ενεργούς, σκεπτόμενους πολίτες.
  • Συνειδητοποίησαν τη δύναμη του λόγου στην προσωπική και κοινωνική ζωή.

Β/ ΟΜΙΛΟΣ ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ  1ου Γ/ΣΙΟΥ ΣΕΡΡΩΝ                

Τη σχολική  χρονιά  2022-2023 για πρώτη φορά στο σχολείο μας το 1ο Γ/σιο Σερρών συγκροτήθηκε και λειτούργησε Όμιλος Αειφορίας (το αλφαβητάρι της αειφορίας) με στόχο αφενός την ενεργοποίηση των μαθητών μας σε περιβαλλοντικά ζητήματα, την ενεργοποίηση της περιβαλλοντικής ομάδας του σχολείου και τη συμμετοχή τους σε βιωματικές δράσεις -ιδιαίτερα μετά από το διάστημα της πανδημίας που είχαν απαγορευτεί οι δράσεις- και την ενίσχυση των θεματικών  ενοτήτων των εργαστηρίων δεξιοτήτων αφετέρου.

Στον ΄Όμιλο συμμετείχαν μαθητές και μαθήτριες  και από την Α και Β γυμνασίου . Υπεύθυνη καθηγήτρια /συντονίστρια του ομίλου ήταν η εκπαιδευτικός κα Ντάμα Μαρία, ΠΕ80

Στο πλαίσιο του Ομίλου, οι μαθητές και οι μαθήτριες, που αποτελούν τα μέλη του, είχαν την ευκαιρία να εργαστούν ομαδικά σε διάφορες θεματικές ενότητες που σχετίζονται με το αειφόρο σχολείο, όπως η κλιματική αλλαγή, η ανακύκλωση και το πράσινο σχολείο. Το ενδιαφέρον του υπεύθυνου εκπαιδευτικού επικεντρώθηκε κυρίως στην ενεργοποίηση των μαθητών παρουσιάζοντας τα κυριότερα περιβαλλοντικά ζητήματα και απώτερος στόχος ήταν οι μαθητές να γίνουν πολλαπλασιαστές της γνώσης. Έτσι ύστερα από συζήτηση με τους μαθητές αποφασίσαμε τη φετινή χρονιά στοχευμένα να ασχοληθούμε με την ανακύκλωση των τηγανέλαιων και με τη διαμόρφωση του χώρου του σχολείου μας έτσι ώστε να εφαρμόσουμε καποιες απο τις αρχές τις αειφορίας(εξοικονόμηση ενέργειας-δεντροφύτευση-πράσινο σχολείο)

                                        Στάδια υλοποίησης του προγράμματος 

Αρχικά, συγκροτήθηκε η ομάδα του Ομίλου με την ελεύθερη συμμετοχή των μαθητών, που έδειξαν ενδιαφέρον να συμμετέχουν σε αυτόν.

Ορίστηκε ο τόπος και ο χρόνος συνάντησης των μαθητών-μελών του Ομίλου σε τακτική βάση μετά το πέρας του διδακτικού χώρου σε αίθουσα διδασκαλίας και στην αίθουσα της πληροφορικής όταν αυτό κρινόνταν αναγκαίο από την υπεύθυνη εκπαιδευτικό

Στην πρώτη συνάντηση συνδιαμορφώθηκε το πλαίσιο εργασίας της ομάδας  και του  τρόπου λειτουργίας του Ομίλου .

 Βασικοί άξονες

Το αλφαβητάρι της αειφορίας

Κλιματική αλλαγή

Ανακύκλωση

Εξοικονόμηση ενέργειας στο σχολικό περιβάλλον

Καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς στις συναντήσεις μας εργαστήκαμε βιωματικά και ομαδικά στα παραπάνω θέματα.

Στη συνέχεια οργανώθηκε από τα παιδιά σε συνεργασία με την υπεύθυνη καθηγήτρια, δράση ανταποδοτικής ανακύκλωσης τηγανέλαιων σε συνεργασία με ιδιωτική εταιρεία ανακύκλωσης μαγειρικών λαδιών του νομού Σερρών. Η περισυλλογή των λαδιών γινόταν στον χώρο του σχολείου μας σε ώρα και μέρα που ορίσαμε με την ομάδα μας. Προηγήθηκε ενημέρωση και εκπαίδευση των μαθητών μας από τον αρμόδιο φορέα της ανταποδοτικής ανακύκλωσης.

Επιπλέον, τα παιδιά του ομίλου σε συνεργασία με την περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου υλοποίησε εκπαιδευτικό πρόγραμμα που αφορούσε την ανακύκλωση στο ΚΕΠΕΑ Ποροίων .Τέλος τα παιδιά συμμετείχαν σε δράση δεντροφύτευσης στον προάλειο χώρο του σχολείου μας.

                                                 Μεθοδολογία υλοποίησης

Καταιγισμός ιδεών-ιδεοθύελλα: αρχικά δόθηκε στους μαθητές η ακροστοιχίδα με τη λέξη αειφορία και σημειώθηκαν τα γράμματα της αλφαβήτου προκειμένου οι μαθητές να συμπληρώσουν λέξεις που κατά τη γνώμη τους σχετίζονται με την αειφορία. Οι απαντήσεις των μαθητών καταγράφηκαν στο σχετικό φύλο εργασίας. Στη συνέχεια δημιουργήσαμε ψηφιακά έναν χάρτη εννοιών όπου καταγράφηκαν οι απαντήσεις των μαθητών. Τέλος, χρησιμοποιήθηκε όπου αυτό ήταν εφικτό η ανεστραμμένη τάξη σε συνεργασία του υπεύθυνου καθηγητή με τους μαθητές ειδικά στις περιπτώσεις εκείνες που παρουσιάζονταν ψηφιακό υλικό στους μαθητές το οποίο έπρεπε να χρησιμοποιήσουν για μελέτη στο σπίτι και συζήτηση στις συναντήσεις του ομίλου.

                                         Αποτελέσματα του προγράμματος:

1.Μέσα από τη δραστηριοποίηση των μαθητών μας στον όμιλο αρχικά οι μαθητές καλλιέργησαν δεξιότητες όπως :  η κριτική σκέψη, η συνεργασία, η επικοινωνία, η δημιουργικότητα, η οργανωτική ικανότητα και  η υπευθυνότητα

2.Οι μαθητές ενημερώθηκαν σχετικά με τις αρχές της αειφορίας και το αειφόρο σχολείο

3.Οι μαθητές επίσης εκπαιδεύτηκαν στο να:

  • Να υποδεικνύουν τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας στο σπίτι, το σχολείο, στη γειτονιά, στην πόλη, στη χώρα.
  • Να προτείνουν τρόπους περιβαλλοντικά υπεύθυνης συμπεριφοράς, π.χ. χρήση ποδηλάτου και μέσων μαζικής συγκοινωνίας, μείωση της κατανάλωσης πόρων ανακύκλωση
  • Να μεταφέρουν την αποκτηθείσα γνώση στο οικογενειακό το φιλικό και στον ευρύτερο κοινωνικό τους περίγυρο

Γ/ Συνοπτική έκθεση αποτίμησης του προγράμματος του Εκπαιδευτικού Ομίλου ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

Στο 1ο Γυμνάσιο Σερρών υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2022-2023 Εκπαιδευτικός Όμιλος Μαθηματικών με θέμα: «Οικονομία και Μαθηματικά» με υπεύθυνο καθηγητή τον κ. Μαδεμτζόγλου Ιωάννη μαθηματικό και υποδιευθυντή του σχολείου και τη συμμετοχή οχτώ (8) μαθητών από τη Β΄ και Γ΄τάξη. Πραγματοποιήθηκαν 19 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις (με αφετηρία την 31/10/2022) κάθε Δευτέρα και Τετάρτη την 8η διδακτική ώρα, μετά το τέλος του ωρολογίου σχολικού προγράμματος με στόχο την ανάπτυξη των ιδιαίτερων (μαθηματικών) κλίσεων των μαθητών. Ο σκοπός του ομίλου αυτού ήταν να αναπτύξουν οι μαθητές κριτικό τρόπο σκέψης και μαθηματική εμπειρία, χρήσιμη σε κάθε κατάσταση της ακαδημαϊκής τους πορείας, αλλά και της καθημερινότητάς τους, ειδικά στον τομέα της Οικονομίας και των εφαρμογών της, ενώ γνώρισαν για πρώτη φορά χρηματοοικονομικούς όρους.  Οι μαθητές ασχολήθηκαν με σχετικά μαθηματικά προβλήματα. Επίσης συμμετείχαν στην αναζήτηση, επεξεργασία και παραγωγή υλικού. Τα αντικείμενα που μας απασχόλησαν αφορούσαν τομείς των Οικονομικών Μαθηματικών (κλάδου των εφαρμοσμένων μαθηματικών). Οι εκπαιδευτικοί και παιδαγωγικοί στόχοι που τέθηκαν στην έναρξη του ομίλου επιτεύχθηκαν. Η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος του ομίλου ήταν σύμφωνη με τις αρχές της ελεύθερης έκφρασης, επικοινωνίας και συνεργασίας. Μαθητές του Ομίλου συμμετείχαν στον 6ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό στη Στατιστική που διοργανώνει η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανάπτυξη της στατιστικής παιδείας στην Ελλάδα».

Ο Όμιλος αξιοποίησε, μεταξύ άλλων, τα εκπαιδευτικά προγράμματα:

  • «Απογραφή στο Σχολείο», με το οποίο οι μαθητές λειτουργούν συλλέγοντας και αναλύοντας στατιστικά δεδομένα και κατανοούν ομοιότητες και διαφορές σε επίπεδο τμήματος, τάξης ή σχολικής μονάδας, εφαρμόζοντας οδηγίες για τη διαδικασία και τις εργασίες διενέργειας μίας στατιστικής απογραφικής έρευνας.
  • «Αλφαβητάρι Οικονομικών», της ActionAid Ελλάς , που εξελίσσεται γύρω από 5 άξονες: Ανακάλυψη δεξιοτήτων & Προσωπική ανάπτυξη, Δικαιώματα & Δεσμεύσεις, Αποταμίευση & Κατανάλωση, Στοχοθέτηση & Προϋπολογισμός, Κοινωνική & Οικονομική Επιχειρηματικότητα.

Τα παιδιά, μέσα από δραστηριότητες διαδραστικού χαρακτήρα, εξοικειώθηκαν με τις βασικές αρχές της οικονομίας και προβληματίστηκαν γύρω από θέματα υπεύθυνης κατανάλωσης, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ανάπτυξης και διαχείρισης πόρων, την ανάδειξη μιας επιχειρηματικής ιδέας με θετικό κοινωνικό αντίκτυπο και την καλλιέργεια γνώσεων, αξιών και δεξιοτήτων σχετικών με την ενεργό πολιτειότητα. 

ΤΕΛΟΣ ΜΕ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ  κ. Ζέττα Βασιλική ΠΕ02, ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕ ΟΜΙΛΟΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ  ΚΑΙ ΟΜΙΛΟΣ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗΣ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ  2022-23

Scroll to Top